تاریخ هنر ایران و جهان

هنر در مصر

در این مطلب از فروشگاه مبلمان نایس دکولند ما به بررسی بخشی از کتاب تاریخ هنر ایران و جهان و موضوع هنر در مصر و موارد پیرامون آن میپردازیم. و این مقوله مهم را بهتر درک میکنیم.

اگر هم دوست دارید جلوه های هنر خاورمیانه در مبلمان ببینید، برای خرید مبل ترک سلطنتی از نایس دکولند کلیک نمائید.

پس با ما همراه باشید.

هنر در مصر – تاریخ هنر ایران و جهان – فروشگاه مبلمان نایس دکولند

هنر در مصر 

* با توجه به اینکه رودخانه نیل از میان دو بیابان خشک صحرای عربستان (در شرق) و «صحرای لیبی» (در غرب) عبور کرده و نوار سبز و حاصلخیزی را در این پهنه خشک و سوزان ایجاد نموده، می توان از آن به عنوان شاهرگ حیاتی تمدن مصر یاد کرد. 

* ساکنان مصر از دو تیره مختلف بوده اند در قسمت شمالی (مصر سفلی) در دلتای نیل انسانهایی از نژاد آسیایی با صورت های گرد و پوست های روشن می زیسته اند. مجسمه های شیخ البلد یا کدخدا متعلق به ۲۴۰۰ قبل از میلاد به ارتفاع ۱۰۷ سانتی متر، از جنس چوب که در موزه قاهره مصر نگهداری می شود متعلق به این نژاد می باشد. 

* ساکنان دره نیل مردمی با جمجهها و صورتهای کشیده و پوست قهوه ای از تیره آفریقاییان بودند. تندیس شاه آخناتن بر ستونی از معبد آتن کرناک متعلق به ۱۳۶۰ قبل از میلاد، از جنس ماسه و سنگ و نگهداری شده در موزه قاهره مصر متعلق به این نژاد از ساکنان مصر میباشد.

رود نیل در مصر | نایس دکولند

رود نیل در مصر | نایس دکولند

هنر در مصر – تاریخ هنر ایران و جهان – فروشگاه مبلمان نایس دکولند

* مجسمه شيخ البلد در سقاره متعلق به سال ۲۶۰۰ قبل از ميلاد و از جنس چوب نمونه ای از هنر مجسمه سازی غیر آئینی مصری می باشد. 

* پادشاه نامر که حکمران مصر عليا و فرماندهی مقتدر بود توانست در سال ۲۴۰۰ قبل از میلاد با تسلط بر مصر سفلی اتحادی میان دو منطقه سفلی و عليا را به وجود آورد و باعث شد که تاریخ مدون و مستند مصر هم از همین زمان شروع شود. 

* تاریخ نویسان دوره کهن مصر را به سه بخش تقسیم نموده اند:

الف) دوره پادشاهی کهن (۲۰۶۰-۳۲۰۰ ق. م)

ب) دوره پادشاهی میانه (۱۹۵۰- ۲۰۶۰ ق. م)

ج) دوره پادشاهی جدید با دوره امپراتوری(۱۰۷۰-۱۰۵۰ قبل از میلاد) 

* هنر مضر را در عهد کهن می توان اجمالا با صفات «دینی»، «ابدیت گرا» «کاهنی» و «ایستا» توصیف نمود.

 * قدرت دین در مصر باستان با قدرت پادشاهان یکی بوده است.

هنر در مصر – تاریخ هنر ایران و جهان – فروشگاه مبلمان نایس دکولند

* چون که قدرت دین با قدرت پادشاهی در مصر باستان یکی بوده، آثار هنری این دوره در بیشتر موارد در نقش برجسته ها و تندیس پادشاهان و ملکه ها (پیکرتراشی) به شکل مقابر پادشاهان (معماری) و تصویرگری مربوط به زندگی ایشان در این جهان با جهان پس از مرگ(نقاشی) جلوه گر می شود.

* از قدیمی ترین آثار به جا مانده از هنر مصر لوحی سنگی است مربوط به عهده پادشاهی «نامر» که شاه نامر را با تاج مخصوص مصر عليا نشان میدهد. متعلق به ۳۱۰۰ ق. م بوده و در موزه مصر- قاهره نگهداری می شود. 

* ظاهرشدن شاه ناصر در دو سوی لوح سنگی مصر( از قدیمی ترین آثار به جا مانده مصر) با دو تاج مختلف از شمال و جنوب مصر خود مفهوم وحدت میان این دو ناحیه را که به دست او انجام شده را می رساند. 

* وجود عناصر نمادین و اسطوره ای مانند سرگاو در دو سوی بالای لوح پادشاه نامر و عقاب به منظور استناد به تأكیدی الهی و ماورای طبیعت بر این پیروزی دنیوی است. 

 

مجسمه سازی در مصر | نایس دکولند

مجسمه سازی در مصر | نایس دکولند

 

مشاهده
هنر در چین

* نقش برجسته مجسمه سازان در حال کار مربوط به هزاره دوم ق. م مصر می باشد (۲۱۷۰-۲۳۶۰ قبل از میلاد) بدن‌ها به طور طبیعی و منطبق بر نوع کاری که انجام می دهند تصویر شده اند، که از یک سو دلالت به تسلط هنرمندان نسبت به کالبد شناسی انسان دارد و از سوی دیگر با مطابقت و مقایسه آثار می توان دریافت که «روش قرار دادی نمایش تصاویر» در مورد مضامین رسمی و مذهبی و موضوعات مربوط به شاهان رعایت شده است.

هنر در مصر – تاریخ هنر ایران و جهان – فروشگاه مبلمان نایس دکولند

* هنر مصر کهن از اساس، هنری است دینی و ابدیت گرا بدین معنی که مهمترین پدیده های زندگی انسانها آن وقایعی بوده که به نوعی با ماورای طبیعت ارتباط داشته است. 

* در دوره مصر کهن «مرگ» به عنوان مرز اتصال و دروازه ورود به جهان دیگر از اهمیت استثنایی برخوردار بوده و به همین جهت برجسته ترین آثار معماری به جا مانده را، مقبره ها و معابد تشکیل می دهند. 

* در سنت کهن مصر، اعتقاد بر این بود که هر انسان جفتی اسرارآمیز به نام «کا» دارد که نیروی حیات اوست و برای ادامه حیات خود به جسم مادی نیاز دارد آنان جهت جلوگیری از فاسد شدن بدن مرده «دفن مومیایی کردن» را اختراع کردند. 

* چون مصریان بر این باور بودند که انسان پس از مرگ همچون زندگی دنیایی به لوازمی نیاز دارد، کلیه لوازم زندگی، زیورآلات، مبلمان، پول و جواهرات قیمتی و حتی گاهی سگ و گربه های مومایی شده همراه متوفی در مقبره قرار داده میشد. 

* جنس تابوت های مردگان عهد مصر کهن از چوب بوده است.

هنر در مصر – تاریخ هنر ایران و جهان – فروشگاه مبلمان نایس دکولند

* ابتدایی ترین شکل مقبره ها در مصر به صورت سکویی ساده بود با وجود جانبی شیب دار، که آنها را «مصطبه» می نامیدند. 

* مقبره شاه زومر متعلق به ۲۷۵۰ قبل از میلاد از ترکیب ۶ مصطبه به صورت یک هرم پلکانی ساخته شده، جنس آن از سنگ آهک بوه و در ستاره مصر قرار دارد. 

* اوج تحول هرم های پلکانی مصر را در اهرام سه گانه مصر که طی سال های ۲۵۰۰، ۲۵۳۰ و ۲۵۷۰ قبل از میلاد در جیزه بنا شده اند، می توان دید که شهرت جهانی دارند و جزو عجایب عالم و میراث بشری ثبت شده اند. 

مجسمه ابوالهول در مصر | نایس دکولند

مجسمه ابوالهول در مصر | نایس دکولند

* مجسمه عظیم ابوالهول، چهره «خفرن» یکی از فراعنه قدرتمند مصر است و شاید عظیم ترین اثری است که برای به نمایش گذاشتن شوکت و قدرت بک امپراتوری تاکنون ساخته شده است. 

* معماری مصر که مصالح آن در آغاز چوب و سپس خشت خام بود رفته رفته به معماری سنگی تبدیل شد و از شکل مصطبه های کوتاه به اهرام حجیم و بلند رسید.

هنر در مصر – تاریخ هنر ایران و جهان – فروشگاه مبلمان نایس دکولند

* اوج معماری مذهبی در عهد امپراتوری با پادشاهی جدید، مقبره ملکه «حت شيسوت» است که در حدود سال ۱۴۸۰ قبل از میلاد در دیر البحري بنا شده است. 

* در برخی از تندیسهای مصر مانند شاه میکرینوس به دست آمده از معبد دره میکرینوس واقع در جیزه به سال ۲۵۷۰ قبل از میلاد، حضور شخصیت ها و نمادهای آسمانی همچون الهه های نگهبان تأكیدی مضاعف بر قدرت خدایی فراعنه است. 

* در تندیس شاهزاده راحوپت و همسرش نوفرت متعلق به ۲۶۱۰ قبل از ميلاد از جنس سنگ آهک و نگهداری شده در موزه قاهره مصر، هنر نقاشی و مجسمه سازی به کمک هم شتافته اند تا اثر نهایی جلوهای طبیعی تر پیدا کند. 

* هنرمندان مصر برای محافظت از پیکر بیجان فرعون تابوت هایی به شکل شخصی متوفی می ساختند، که جنس آنها اغلب از چوب بوده است. 

* یکی از زیباترین و استثنایی ترین تابوت‌های مصر که هم از لحاظ هنری ارزشمند است و هم از لحاظ قیمتی بودن مصالح آن، تابوتی است از طلای ناب مرصع به سنگهای قیمتی و مینا متعلق به فرعونی به نام «توت عنخ آمون» که در سال ۱۳۶۰ قبل از میلاد به بلندی  ۱/۸۰  سانتی متر و به وزن تقریبی ۱۲۰۰ کیلو ساخته شده و اکنون در موزه قاهره مصر نگهداری می شود.

هنر در مصر – تاریخ هنر ایران و جهان – فروشگاه مبلمان نایس دکولند

 

تندیس نشسته كاتب در مصر | نایس دکولند

تندیس نشسته كاتب در مصر | نایس دکولند

 

مشاهده
هنر ایران در دوره ی اسلامی

* تندیس نشسته كاتب، از سقاره متعلق به ۲۴۰۰ قبل از ميلاد از سنگ آهک رنگ شده و نگه داری شده در موزه لوور پاریس از نمونه های مجسمه های غیر آئینی مصر میباشد. 

* شناخت هنرمندان از آناتومی، استخوان بندی و کشش عضلات و توانایی آنها در نمایش حالات چهره ها از مواردی است که در کلیه تندیس های مصر چه آیینی و چه غیر آئینی آشکارا به چشم می خورد. 

* نقاشی مصری را شاید بتوان به کتاب ها و دایره المعارف های امروزی تشبيه نمود چرا که حجم بسیار زیادی از اطلاعات دقیق، در آثاری مدبرانه، زیبا و ارزشمند حفظ شده است. 

* بخش عمده دانش ما در خصوص نوع معیشت، شیوه لباس پوشیدن، ابزار و آلات و ظروف مورد استفاده و آیین های مذهبی مصر کهن را میتوان از آثار نقاشی به جا مانده بیش از ۴۰۰۰ مقبره دریافت. 

* نقاشی با اشغال سطح و فضای کمتر، ویژگی دوبعدی، و قابلیت استفاده از طیف وسیعی از رنگ ها از لحاظ ثبت اطلاعات نسبت به آثار معماری و پیکر تراشی اهمیت بیشتری دارد.

هنر در مصر – تاریخ هنر ایران و جهان – فروشگاه مبلمان نایس دکولند

* موضوع نقاشی های تمدن کهن مصر را می توان به سه طبقه کلی: اسطوره ای، آیینی و واقعه نگاری تقسیم نمود. 

* در تصاویر اسطوره ای نقاشی های تمدن مصر کهن، موضوع اثر، جهان خدایان و وادی پس از مرگ است. 

نقاشی های آیینی تمدن مصر کهن | نایس دکولند

نقاشی های آیینی تمدن مصر کهن | نایس دکولند

 

* در نقاشی های آیینی تمدن مصر کهن، توجه نقاش، عمدتا به مراسم سوگواری، تشييع جنازه و مراسمی از این سنخ معطوف می شده است. 

* به نظر می رسد نقاشان تمدن مصر کهن به هنگام ترسیم آثار عامیانه، چون در قید و بند موضوع خاص، با دستور العمل مشخصی نبوده اند خلاقیت، نوآوری و آزادی بیشتری در ترکیب بندی و ارائه از خود نشان داده اند که این آثار را از لحاظ بصری بسیار در نقاشی شکار و ماهیگیری مقبره حنا در مصر، جذاب می نماید. 

* طرح زیبا، روان و در عین حال طبیعت گرای ماهی ها بر روی زمینه ای از خطوط زیگ زاگ آزاد و حاشیه های زیبا و بی تکلف نقشی را آفریده که بسیار مدرن می نماید. مطالعه این گونه آثار چهره دیگری از هنر مصر را که آزاد و غیر آیینی است به ما می نمایاند. 

* ثبت یک واقعه تاریخی، یعنی نبرد «توت عنخ آمون» یکی از فراعنه جوان مصر در هزاره دوم پیش از میلاد با سوری هاست، نوع ترکیب بندی، ریتم قرار گرفتن دو اسب، ارابه و آشفتگی صفوف دشمنان گرایش نقاشی را به شیوه آکادمیک نشان می دهد. 

*نقاشی صحنه نبرد توت عنخ آمون با سوری ها متعلق به ۱۳۵۰ ق. م می باشد که نقش آن بر روی صندوق بوده و در موزه قاهره نگهداری می شود. 

هنر در مصر – تاریخ هنر ایران و جهان – فروشگاه مبلمان نایس دکولند

امتیاز این پست
برای دادن امتیاز به این پست کلیک کنید!

نوشته های مشابه